Ny «koneracer», men hva skal man velge?

Etter at Hanne har gjort store fremskritt på landeveissykkelen, hun syklet Kvæfjordrunden på 1:53 rett før ferien (det er en snittfart på 24,7 km/t), så har jeg begynt å se meg om etter en ny «koneracer». Jeg har alltid ment at man godt kan legge litt penger i ting man bruker, og sykler (som brukes) er investering i både fysisk og psykisk helse. Selv er hun bare sånn passelig interessert, og synes uansett at alternativene som dukker opp er ALT FOR DYRT for en sykkel.

Vi har uansett bare satt ett krav til den evt. nye sykkelen: Den skal ha elektronisk gir, gjerne av typen Shimano Ultegra Di2. Nå er det slik at denne typen utstyr ikke finnes på de enkleste og billigste landeveissyklene, så da blir det nesten slik at giret legger en slags føring for standarden på resten av sykkelen. Jeg mener også at en «ekte lendeveissykkel» skal ha kantilever-bremser, ikke disse nymotens skivebremsene. Siden jeg selv greide å kjøpe meg en sykkel med elektronisk gir i fjor til under 20.000,- (en White RR Ultimate), så hadde jeg også håpet at det skulle være mulig å komme under denne summen i år også?

Hvilke alternativer finnes?

XXL – White RR Interceptor 17

White RR Interceptor 17

XXL har «Ryddesjau» om dagen og selger nå den sykkelen jeg selv syntes var for dyr i fjor (32.000,-), den koster 29.999,- i år, til kr. 24.500,- XXL har verksted i Harstad og jeg er på «god fot» med de ansatte i sykkelavdelingen der. De har tre års sykkelservice inkludert i prisen. Sykkelen ser bra ut, men har nok bedre areo-egenskaper enn den er egnet opp de bratteste bakkene. Sykkelen er unisex, og jeg ser ikke bort i fra at det vil være ønskelig å bytte både sete (til en damesadel), stem og kassett (til 11-28) på denne. 7,7 kg (M).

Artikkel fra bladet SYKKEL: Skal du kjøpe ny racer i år (2016), må du vurdere elektronisk giring.

Dette er XXL Sport & Villmark sitt “husmerke“. En helt ny designet og meget tiltalende ramme. En komfort-racer som vil fungere flott både for trening og ritt.

Fin geometri hvor du følte deg hjemme med en gang, god på flatene og god i klatring. Men den store overraskelsen for våre testere, var stabiliteten nedover, som var meget god, selv med høyprofilerte karbonhjul.

XXL sikter først og fremst på den norske amatørsyklisten, den som skal sykle de klassiske turrittene, og da skal det gå fort i lagtempo mer enn det skal klatres i rykk og napp opp fjellsider. Dette er med andre ord ikke sykkelen for vektgeiter: Prioritering av stivhet og aerodynamikk over vekt gjør at White RR Interceptor passer først og fremst for de som tenker å sette personlig rekord fra Lillehammer og Trondheim til Oslo.

Sykkelen er en skikkelig aerosykkel som våkner til live når farten går opp. Som forventet finner vi oss fort til rette på flatene og nedover Lierbakken. Det finnes ikke snev av nervøsitet – «look, Mom, no hands!» kjennes 100% trygt. Like så når vi drar til på skiltspurter mot oss selv er det egne bein som begrenser, ikke sykkelen – for den vil tydeligvis fort fram.

Leon Sport – Bianchi Intenso

Bianchi Intenso Ultegra Di2 11sp Compact

Leon Sport er et annet lokalt alternativ. Han fører high-end italienske fullblodsracere (Chipollini og Bianchi) og denne Bianchien ligner nok mer på en «fjell-geit» enn det Interceptoren fra XXL gjør. Fordel Leon er også sin lokale tilhørighet og sterke support av Harstad Cykleklubb. Intensoen koster sånn ca 38.000,- rundt om andre steder, men den skal vi få til høstpris for kr. 27.999,- Denne finnes som demosykkel i str 53 som vi skal få prøvekjøre etter ferien. Weight (kg) 8.1

Canyon – Ultimate WMN CF SL 9.0 DI2

Canyon – Ultimate WMN CF SL 9.0 DI2

I Harstad har vi meriterte syklister som racer rundt på Canyon, det samme merket som Alexander Kristoff har syklet på i Katusja. Canyon selger direkte fra produsent i Tyskland, til forbruker – ingen fordyrende mellomledd. Problemet kan selvsagt være at hvis det skulle oppstå problemer med sykkelen, så er «butikken» i Tyskland. Denne sykkelen annonseres til kr. 22.999,- men det tilkommer noe frakt og norsk MVA på denne, slik at prisen blir ca. Kr. 29.500,- VEKT 7,0 KG (STØRRELSE S )

Bikeshop.no – Gavia Imperiale SR2

Gavia Imperiale SR2

Gavia sin aerodynamiske toppmodell er endelig tilbake, og den er bedre enn noen gang! De spesialdesignede rørene er alle skapt for å gi deg den ultimate kombinasjonen av topp aerodynamikk, lav nok vekt til kuperte løyper og komforten du trenger når du sykler på Norske veier. Brukes av norges beste Continentallag Joker Byggtorget. Pris kr. 22.999,- Vekt: 7.6 kg

Birk Sport – Fuji Transonic 2.1 Di2

Fuji Transonic 2.1 Di2

Også et alternativ som ligner på en areo-sykkel. Fuji kjøres også av personer i Harstad, og jeg vet konkret èn slik sykkel som nå er sendt inn til leverandøren i Sandvika for service/reklamasjon. Pris kr. 25.900,- WEIGHT 7.81 kg.

Sykkel & Motor – Haibike Challenge RX

Haibike Challenge RX

På en forespørsel til Sykkel & Motor i Harstad, om de kanskje hadde noe i dette segmentet, på høstsalg slik at vi kommer under 20′ så kom det til svar. Vi kan klare en Haibike Challenge RX til «godt under 20″… Jeg må innrømme at jeg verken har sett eller hørt om Haibike. Pris oppgitt kr. 17.900,-

Hva skal man så velge?

3 kommentarer til «Ny «koneracer», men hva skal man velge?»

  1. Det går mot å handle lokalt. Dvs at det er tre reelle alternativer:

    XXL – White RR Interceptor 17
    Leon Sport – Bianchi Intenso
    Sykkel & Motor – Haibike Challenge RX

    Det er klart mest å lese på nettet, i alle fall på Norsk, om White RR Interceptor.

    Kommentarer som disse limt inn nedenfor av tester sykkelen har vært gjennom, gjør nok at vi (i alle fall jeg – sjefen) heller mot White RR Interceptor:

    Dette er XXL Sport & Villmark sitt “husmerke“. En helt ny designet og meget tiltalende ramme. En komfort-racer som vil fungere flott både for trening og ritt.

    Fin geometri hvor du følte deg hjemme med en gang, god på flatene og god i klatring. Men den store overraskelsen for våre testere, var stabiliteten nedover, som var meget god, selv med høyprofilerte karbonhjul.

    XXL sikter først og fremst på den norske amatørsyklisten, den som skal sykle de klassiske turrittene, og da skal det gå fort i lagtempo mer enn det skal klatres i rykk og napp opp fjellsider. Dette er med andre ord ikke sykkelen for vektgeiter: Prioritering av stivhet og aerodynamikk over vekt gjør at White RR Interceptor passer først og fremst for de som tenker å sette personlig rekord fra Lillehammer og Trondheim til Oslo.

    Sykkelen er en skikkelig aerosykkel som våkner til live når farten går opp. Som forventet finner vi oss fort til rette på flatene og nedover Lierbakken. Det finnes ikke snev av nervøsitet – «look, Mom, no hands!» kjennes 100% trygt. Like så når vi drar til på skiltspurter mot oss selv er det egne bein som begrenser, ikke sykkelen – for den vil tydeligvis fort fram.

  2. Imponerende oversikt. Mange flotte sykler. Kjenner jeg damene rett er design viktig. Vekt er ikke viktig, alle er uansett godt innenfor det akseptable. Vekt kan alltids hentes på andre steder 😁 (farlig tema)
    Anbefaler elektriske gear. Mye mindre plunder i det lange løp. Kort sagt, gå for design og el gear.☺

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *