DAB vs. DAB+ (men hva med antennen?)

For et par år siden gikk vi til innkjøp av en ny radio, nærmere bestemt en DAB-radio. Dette var en 2014 Honda C-RV til den dette sum av nærmere halv million. Et av de viktige punktene på listen over hva bilen måtte ha av ekstrautstyr var selvsagt DAB. For det hadde vi hørt (må vite) at FM-båndet skulle slukkes i 2017. Teksten fortsetter under bildet av radioen:

2014 Honda CR-V 2.2i-DTEC Lifestyle 4WD
2014 Honda CR-V 2.2i-DTEC Lifestyle 4WD

Nå jeg så i dag leste en overskrift i VG+ «27 spørsmål – ekspertene svarer: Dette må du vite om DAB+» så klikket jeg meg inn der, og kunne bla. lese:

– Må man kaste DAB-radioer fra 2010 og eldre?

– Ja, da har den sannsynligvis ikke støtte for DAB+ og kan ikke ta inn radiosendinger på DAB+, sier Svendsen.

Nå er jo ikke vår radio riktig så gammel som 2010, men den har altså «bare» DAB, ikke DAB+, og jeg må jo ærlig innrømme at det ville være litt surt å kaste denne nye, nesten helt fine radioen. Den har som nevnt også 4WD, noe kona er spesielt glad i.

DAB+ adapter
DAB+ adapter

OK, sier sikkert dere, som er sånne smarte gadgets-fyrer: «Du kan jo bare kjøpe deg en DAB+ adapter å ha i bilen!» Siden jeg også liker, og er over gjennomsnitlig godt kjent med hva som finnes av gadgets der ute, så vet jeg jo dette. Problemet er at jeg har hatt en slik før – i «gamle dager», FØR vi kjøpte oss ny radio. Og kort fortalt om en slik DAB+ adapter:

  • Den er stygg og klumpete
  • Den har antenne og ledninger det ikke er mulig å skjule helt
  • Og den trenger strøm, som på vår nye radio er hendig skjult inni midtkonsollen
  • Den kan ikke betjenes fra rattet slik alle moderne bilradioer kan (og bør)

Dessuten, vet jeg noe som ikke alle dere andre, smarte gadgets-fan vet: Denne «lekeantennen» som følger med en slik DAB+ adapter, den til å klistre fast på innsiden av frontruta, den virker ikke halvparten så godt som haifinnen som er innebygget (eller rettere sagt stikker ut) av vår nye radio (se øverst til høyre på bildet av radioen ovenfor).

For å forsøke meg på å oppsummere det jeg egentlig lurer på: Jeg forstår (nå omsider) at det er forskjell på en DAB radio og en DAB+ radio, men er det noen forskjeller på en DAB antenne og en DAB+ antenne? Kanskje jeg bare kan bytte RADIOEN i den nye bilen og bruke alle de allerede integrerte greiene?

Én kommentar til «DAB vs. DAB+ (men hva med antennen?)»

  1. Hei
    Du kan bytte radio og bruke eksisterende antenne, men du må koble på en dab+/FM antennesplitter. F.eks. en slik https://www.radiobutikken.no/dab-dab-antennesplitter-m-forsterker-din.
    Det du må finne ut av er:
    1. Hvilken kontakt er det på eksisterende antennekabel. SMB, FAKRA eller noe annet. Splitteren du kjøpe må ehaen tilsvarende inngang. Du kan også bruke overganger. Finnes billig på Biltema.
    2. Hvilken FM og DAB+ antenne inngang har den nye Radioen du kjøper.
    3. Har eksisterende antenne en antenneforsterker. Hvis ja må du kutte strømmen til denne, fordi antennesplitter har egen forsterker som trenger strøm. På den nye radioen bruker du Antenne Power ledningen til å gi strøm til antennesplitter, så er det problemet løst. Ledningen er som oftest blå/blå-hvit.

    Den største jobben er å finne ut hvilke ledninger fra ny radio skal kobles mot kontakten fra bilen. Ettermarkedsradioer følger så og si alltid standard fargekoder på ledninger for høytalere, batteri, tenning, antenne power, sub m.m. Bilfabrikantene er ikke alltid like flinke.

    Jeg har selv montert ny dab+ radio og antennesplitter og det funker:-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *